Extractie dentara. Descriere si Indicatii

image_pdfimage_print
Extractie dentara

extractie dentara

Prin extractie dentara înțelegem o intervenție chirurgicală de îndepărtare a unui dinte afectat, care provoacă și menține procese patologice locale, loco-regionale și generale care nu pot fi rezolvate prin terapii conservatoare.

Înainte de a lua decizia de face o extractie dentara a unui dinte, medicul stomatolog va discuta cu pacientul toate variantele existente de a salva dintele.
Dacă dintele nu va putea fi salvat, medicl stomatolog va prezenta pacientului si soluțiile de protezare postextracționale a breșei edentate rezultate:

Așadar, o extractie dentara se realizează numai dacă afecțiunea nu se mai poate remedia prin alte variante terapeutice.

Manopera de extractie dentara este indicată atunci când:
  • Leziunea carioasă a afectat dintele până sub rebordul alveolar.

• Dintele prezintă un grad de mobilitate ridicată, fiind afectat de boala parodontală

• Când tratamentele de canal nu au dat rezultatele dorite

• Exista un granulom și nu se găsește o alternativă terapeutică de a-l îndepărta

• Infecția a afectat o mare parte a dintelui și a capitalului osos

• Dinții prezintă înghesuiri

• Există dinți ce împiedică erupția altor dinți

• Pentru aplicarea unor aparate ortodontice sunt necesare extracții dentare, făcând astfel loc dinților ce trebuiesc îndreptați

• Există dinți incluși (de cele mai multe ori molari de minte), din cauza realizării unui blocaj de dezvoltare. Aceștia permit pătrunderea bacteriilor către osul maxilar, producând infecții cu repercursiuni grave.

Extractia dentara NU este indicată:
  • Femeilor însărcinate, în primul şi cel de-al treilea trimestru al sarcinii, nefiind indicate întrucât poate afecta sarcina, ducând chiar la avort spontan

• Pacienților ce au suferit în ultimele 6 luni un infarct miocardic.

• Bolnavilor ce au sistemul imunitar slăbit, pacienților cu tratamente citostatice, imunosupresoare, radioterapie

• Pacienţilor cu tulburări de coagulare sau care iau tratament cu anticoagulante, dacă nu avem acordul prealabil al hematologului.

O extractie dentara poate fi simplă, atunci când dintele este erupt în cavitatea bucală, sau extractie dentara chirurgicală, atunci când dintele nu este încă erupt sau nu are un grad de acces facil în cavitatea bucală.

Atunci când se realizează extracții laborioase a unor unități dentare consecutive, este recomandată alveoloplastia, realizandu-se astfel și o modelare a osului alveolar. Uneori este necesară efectuarea alveolotomiei, făcându-se incizii chirurgicale la nivelul alveolelor dentare.

Înainte de a alege această procedură terapeutica, medicul dentist va lua în calcul anumite aspecte ce pot influenţa succesul şi dificultatea extracţiei:

• mobilitatea crescută a dintelui, datorată parodontozei

•  masa osului alveolar

• configurația şi numărul rădăcinilor (extracţia devine mai dificilă cu cât dintele are mai multe rădăcini, cu cât acestea sunt mai divergente și mai depărtate una de alta)

• nivelul de hipercementoză care este mai ridicat la bătrâni

• vecinătatea rădăcinilor cu sinusurile maxilare sau canalul mandibular

Extracțiile simple sunt cel mai des efectuate de către medicii dentiști. Pacientul este anesteziat local, astfel încât el nu va simți durere, ci doar o ușoară presiune. Cu un sindesmotom sau elevator introdus intre dinte și gingie se rup ligamentele dentare, facilitând apoi extracția dintelui cu cleștele prin mișcări din ce în ce mai ample de balans, ce au rolul de a lărgi alveola dentară. După ce dintele este extras, se chiuretează alveola dacă dintele avea infecție și se realizează sutura plăgii ori strângerea marginilor plăgii și aplicarea unor comprese până la oprirea completă a hemoragiei.

După extractie dentara se recomandă:

• menținerea compreselor timp de 2 ore

• în primele 24 de ore nu sugeți din locul extractiei si nu folositi paiul pentru a bea lichide

• pentru calmarea durerii, dupa ce anestezia își pierde efectul, luați medicamentele prescrise de medicul stomatolog.

• consumați alimente moi

• nu atingeti cu limba zona extractiei

• periajul dentar se face cu grija in zona extractiei

• nu fumați