Parodontoza. Cauze, preventie, tratament.

Parodontoza este o boală degenerativa a gingiilor și a țesutului parodontal, care face ca, în timp, dinții să devină mobili și să cadă.

parodontoza

Parodontopatiile, incluzând gingivitele și parodontitele reprezintă afectiuni grave ale gingiilor, care lăsate netratate, pot duce la pierderea dinților afectați.  Cuvântul “parodontal” înseamnă, din punct de vedere stomatologic, “în jurul dintelui”, spațiul din jurul dintelui.

Parodontoza este o infecție cronică, bacteriană care afectează gingiile și osul în care este fixat dintele. Parodontoza poate afecta unul sau mai mulți dinți. Punctul de plecare il reprezintă placa bacteriană de pe suprafața dintelui.  Acumularea de placă bacteriană datorată unei igiene necorespunzatoare duce rapid la prima formă de afectare a parodonțiului marginal (țesutul de susținere al dintelui) – gingivita.
În forma cea mai ușoară a bolii parodontale, gingivita, gingiile se înroșesc, se umflă și sângereaza ușor.

Cauza cea mai frecventă a gingivitei o reprezintă igiena precară.

parodontozaAceastă formă a bolii parodontale este reversibilă cu tratament adevcat stomatologic și o igiena orală foarte bună.
Gingivita netratată poate duce la parodontita marginală acută.
Cu timpul, placa bacteriană se întinde pe toată suprafața dintelui și către rădăcina dintelui; toxinele produse de bacteriile din placa bacteriană continuă să irite gingiile; aceste toxine stimulează un raspuns inflamator cronic din partea organismului, iar țesuturile și osul din jurul dintelui (care reprezintă suportul dintelui în osul maxilar) sunt distruse. Gingiile se separă de dinte, formând pungile parodontale (spații între dinte și os), care, cu timpul se vor infecta.
Cu cât
parodontoza progresează, pungile parodontale se adâncesc, iar osul și țesuturile parodontale sunt distruse. Aceasta este forma cronică a parodontitei. De obicei, aceasta fază a bolii, nu are semne clinice dureroase. Dintele devine însă mobil și va trebui extras.

Tipuri de parodontopatii:

Există mai multe forme de manifestare ale bolilor parodontale în funcție de gravitate:

Gingivita este forma cea mai ușoară a bolii parodontale: Gingiile se înroșesec, se umflă, sângereaza ușor la presiune. Este forma reversibila în urma detartrajului, periajului profesional, tratamentului gingival și a menținerii unei igiene riguroase.

Parodontita marginala acută este marcată de apariția pungilor parodontale.

Parodontita cronică este caracterizată prin mobilitate avansată a dintelui.

Tratamentul parodontopatiilor:

Dacă ați fost diagnosticat cu boala parodontală, există diferite tipuri de tratamente în funcție de stadiul bolii. Există proceduri chirurgicale și non-chirurgicale:

• detartraj
  • periaj
  • tratament gingival
  • chiuretaj supra și sub-gingival
  • adiție de țesuturi moi (gingie)
  • adiție osoasă

Tratamentul parodontal urmărște, în primul rând, îndepartarea cauzei principale de producere a bolii care este placa bacteriană și a țesutului de granulație acumulat la nivelul rădăcinii, printr-o manoperă minim invazivă, pentru pacient, detartrajul. Urmează periajul profesional, atunci când este cazul, chiuretajul țesutului de granulație, tratamentul gingiilor cu antibiotice si antiinflamatorii.

Aceste manopere se realizează în cabinetul nostru fără durere și la costuri rezonabile.

Pentru a preveni parodontoza:

Recomandăm controale periodice, din 6 în 6 luni (consultațiile vă sunt oferite în mod gratuit) și profilaxie anuală:

• detartraj, pret: 80 de lei/arcada dentara
  • periaj, pret: 70 de lei/arcada dentara
  • tratamentul gingival pentru prevenirea parodontozei este oferit gratuit.