Tratament de canal. Materiale utilizate 2

tratament de canalTratament de canal. Materiale utilizate in endodontie

Tratamentul endodontic este o procedură complexă menită să păstreze sănătatea parodontală.

Are ca obiectiv extirparea pulpei din camera pulpară şi din canalele dentare, urmată de sigilarea acestora cu ajutorul diferitelor materiale şi tehnici.

Pulpa dentară se regăseşte în stratul imediat de sub dentină, atât la nivel coronar cât şi radicular şi are rol în a menţine vitalitatea dinţilor.

Indicaţii de extirpare a pulpei dentare

• Sensibilitate dureroasă: pacientul se poate prezenta la cabinetul de medicină dentară cu simptomatologie dureroasă. Aceasta poate fi constantă sau prezentă doar în timpul consumului de substanţe dulci sau lichide la temperaturi extreme (foarte cald sau foarte rece).

Durerea poate fi de intensitatea uşoară sau poate chiar să trezească pacientul din somn. Toate acestea sunt semne care orientează medicul spre diagnosticul final.

• Procese carioase care au deschis camera pulpară: comunicarea camerei pulpare cu exteriorul produce infectarea la acest nivel a dintelui, astfel că se impune curăţarea minuţioasă pentru a preveni complicaţiile septice.

• Forţe ocluzale anormale: presiuni suplimentare constante, chiar şi de intensitate mică asupra unor unităţi dentare duc la traumatizarea parodonţiului, care va răspunde prin inflamaţie ce afectează corticala osoasă.

• Hipersensibilitate în urma preparării dinţilor pentru piesele protetice: dacă dinţii sunt preparaţi excesiv în vederea aplicării unor lucrări protetice, aceştia pot dezvolta sensibilitate. De aceea, în anumite situaţii medicul stomatolog poate considera benefic tratamentul endodontic înaintea celui protetic.

• Fistulă, tumefacţie: sunt semne care sugerează un focar de infecţie.

Sub anestezie locală, medicul stomatolog va deschide camera pulpară iar apoi va începe procedurile de extirpare a nervului, a pulpei dentare.

La final, atât porţiunea radiculară cât şi ce coronară vor fi obturare, sigilate, pentru a se preveni pătrunderea bacteriană.

Materiale utilizate în preparaţia de canal

Pentru extirparea integrală a nervului este nevoie de o bună irigaţie a canalelor dentare.

Hipocloritul de sodiu este soluţia de igiraţie de primă intenţie utilizată în prepararea canalară.

După pasajul fiecărui instrument, camera pulpară trebuie irigată abundent pentru a putea fi evacuate rezidurile organice şi pentru a se crea un efect bactericid.

Altă substanţă utilizată în această etapă este reprezentată de gelul chelator pe bază de EDTA, util în a facilita pasajul instrumentelor şi a dezorganiza mineralele de calciu.

Materiale utilizate în obturaţia de canal

Pentru a fi asigurată sigilarea canalelor radiculare, materialul utilizat trebuie să posede o anumită fluiditate, tocmai pentru a se adapta anatomiei complexe pe care acestea o au în majoritatea cazurilor.

Se preferă conurile de gutapercă care vor fi acoperite de un strat fin de ciment, tocmai pentru a se asigura adeziuea la pereţii canalari.

Proprietățile cimentului folosit la realizarea obturaţiei de canal

• Radio-opacitate: pentru a putea fi verificată corectitudinea tratamentului radiologic

• Timp de priză rapid

• Acţiune antiseptică şi bacteriostatică : pentru a preveni reinfectarea

• Solubilitate: în caz de eşec al tratamentului endodontic, materialul trebuie să poate fi îndepărtat cu ajutorul anumitor solvenţi

• Adaptare şi etanşeitate bune

Materialele de obturaţie care există în ziua de azi pot fi pe bază de eugenol, hidroxid de calciu, polimeri răşinici sau glass-ionomeri.

Tehnicile de obturaţie variază şi ele în funcţie de medicul stomatolog dar rezultatul final este acelaşi: îndepărtarea focarului de infecţie, sigilarea canalară şi prevenirea recidivelor.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

2 gânduri despre “Tratament de canal. Materiale utilizate