Urgente Stomatologice

urgente stomatologiceUrgentele stomatologice sunt la fel de importante ca orice alta problema medicală.

Ele nu trebuie neglijate întrucât pot genera sechele permanente sau tratamente complexe și costisitoare.

Tratamentul stomatologic de urgență este necesar atunci când există durere (durere acută a dinților și maxilarelor, durere la masticație, la cald sau rece, durere severă ce se extinde spre urechi sau gât) sau când există sângerări abundente în cavitatea bucală; în cazul hemoragiilor post-extracționale, ale traumatismelor dento-alveolare sau fracturilor dentare; dacă pierdem o plomba ori o lucrare dentara și se produc leziuni ale limbii sau ale buzelor și bineînțeles, în cazul infecțiilor insoțite de dureri agresive, febră și umflarea zonei respective.

Pulpita acută

Pulpita acută reprezinta inflamația pulpei dintelui – organul complex care îi asigură vitalitatea, inervația și vascularizația. Este componenta cea mai vulnerabilă, aflată în interiorul dintelui, protejată de starturile dure: smalț și dentină.

Atunci când microorganismele își creează o cale de acces către ea, determină o reacție inflamatorie. Durerile sunt foarte mari, inițial cantonate la nivelul dintelui respectiv, ulterior ajungând să iradieze și în dinții vecini sau la distanță.

Parodontita acută

Parodontita acută este inflamația parodonțiului apical ( totalitatea structurilor ce asigură susținerea dintelui în alveolă). Poate apărea în urma pulpitei dacă pacientul nu s-a prezentat la medic, iar pulpa dintelui a necrozat și s-a infectat. În momentele în care se acutizează, apar durerile la atingere și la cald.

Abcesul

Abcesul reprezintă o inflamație dureroasă cu țesuturile roșii și congestionate localizată în jurul rădăcinii dintelui sau între gingie și dinte. Este o infecție de natură bacteriană și poate fi de 2 tipuri : parodontal ( în jurul dintelui ) sau periapical ( la vârful dintelui ). În ambele cazuri, medicul stomatolog va curăța zona și va prescrie un tratament cu antibiotic.

Traumatismele dento-alveolare

Traumatismele ( avulsie, luxatii, fracturi ) pot fi tratate prin reducere, imobilizare sau extractie dentară.

• Avulsia – reprezinta indepartarea unui dinte din alveola sa.
  • Luxatia – deplasare anormala a dintelui in alveola sa.
Alveolita

Alveolita este inflamația pereților alveolari și a țesutului parodontal restant care fixează dintele în alveolă. Este o formă de osteită locală, ce poate să apară ca o complicație a extracției dentare.

Pericoronarita

Pericoronarita reprezintă consecința remanenței capișonului gingival la nivelul molarului de minte. Când acesta se inflamează și se infectează poarta numele de pericoronarită.

De cele mai multe ori, pacienții apelează la medicul stomatolog doar în cazul în care apare o urgență medicală. Puțini sunt aceia care respectă controalele anuale, chiar dacă nu prezintă durere.

Dintre urgențele pentru care pacienții se adresează medicului stomatolog regăsim, în primul rând, durerea. Dinții pot să prezinte diferite grade de durere, declanșată de anumiți stimuli de intensitate variabilă.

Durerea poate să apară în următoarele situații:

Carii profunde

Leziunile carioase sunt declanșate de prezența bacteriilor în cavitatea orală. Acestea demineralizează smalțul, în fragilizează, ca mai apoi să penetreze țesuturile dure. Odată ajunsă în dentină, caria avansează și mai ușor, iar în proximitatea camerei pulpare apare și sensibilitatea.

Leziuni necarioase cuneiforme

Fie că este vorba de eroziuni date de consumul de substanțe acide, de abrazii date de particule dure interpuse la nivel dentar sau de abfracții date de ocluzii nefavorabile, aceste leziuni produc sensibilitate în momentul în care se extind până la nivel dentinar.

Abcese

Evoluția proceselor carioase poate să ducă la acumularea de puroi, dureroasă, manifestată mai ales noaptea și cu caracter pulsatil.

Caracterul durerii poate să varieze de la forme ușoare la altele complicate și extrem de deranjante pentru pacient, astfel întâlnim:

Hipersensibilitatea

Durerea durează atât timp cât stimulul ce o declanșează este prezent în cavitatea orală. Stimulii implicați în apariția durerii sunt lichidele sau alimentele de temperaturi extreme, reci sau calde sau cele dulci. Odată cu îndepărtarea acestor factori, durerea dispare și ea.

Hiperestezia

Se caracterizează prin faptul că durerea are o durată prelungită. Chiar și după îndepărtarea simulilor declanșatori, durerea mai persistă aproximativ 15 minute.

Pulpite

În cazul în care leziunea cu minus de substanță este foarte aproape de camera pulpară, durerea este continuă, acută și are o durată variabilă.

Dacă la început durerea din pulpită are caracter intermitent, în stadiile avansate aceasta devine continuă și poate să nu mai cedeze nici la administrarea de antiinflamatoare.

Hemoragie

Un alt fapt ce intra sub eticheta urgente stomatologice este hemoragia. Aceasta poate să apară în cazul traumatismelor, adică acut și interesează orice segment la nivelul căruia a avut loc accidentul sau poate să apară datorită igienei deficitare.

In acest utim caz, când nu se respectă standardele de igienă recomandate de către medicul stomatolog, gingiile devin în timp inflamate și vor sângera la periaj sau chiar spontan.

Aspectul precedent se datorează faptului că acumulările de placă bacteriană și tartru presează gingia, o împing spre rădăcina dintelui iar aceasta reacționează prin sângerare și inflamație.

Estetica dinților este un aspect care preocupă pacientul. Diminuarea esteticii apare mai ales în defecte ce interesează dinții vizibili în surâs, adică cei frontali. Pacienții doresc reabilitarea acestui asepect cât mai repede posibil fiindcă viața socială dar și moralul le sunt serios deprimate.

Este bine de reținut că nu putem preveni orice urgente stomatologice ce pot să apară la nivelul cavității orale. Spre exemplu, traumatismele sau reactivitatea pulpară nu pot fi controlate în totalitate datorită apariției lor spontante, în cele mai multe din cazuri.

Însă, prin controalele regulate la medicul stomatolog, respectarea regulilor de igienă și sesizarea medicului referitor la orice modificare apărută la nivel dentar, urgențele medicale pot fi parțial prevenite, incidența acestora fiind redusă dramatic.

Preturi dentist 2017 Consultația gratuită

# Urgente Stomatologice