Riscul omisiunii diagnosticării cancerului oral. Rata de mortalitate.

cancerul-oral-min

In ultima perioadă, datorită evoluției formelor canceroase, ca o reacție la tratamentele dar și produsele care intră în contact cu regiunea orală, medicul poate întâmpina probleme în a diagnostica formele patologice oral

Fie că pacienții se prezintă prea târziu la cabinetul medicului stomatolog sau fie că medicul omite să efectueze un examen endooral complet și complex pentru a depista orice modificare la nivelul mucoaselor, cancerele au efecte devastatoare.

Acestea produc importante prejudicii funcționale și psihologice ce pot afecta iremediabil calitatea vieții pacientului.

Omisiunea diagnosticării proceselor patologice poate costa viața pacientului.

De aceea, nu doar medicul, dar și pacientul are obligația de a semnala orice modificare întâlnită legată de mobilitatea, aspectul și forma mucoaselor.

Simptomele cancerului oral sunt următoarele:

– senzația de uscăciune nefirească a mucoaselor și predispoziția de a sângera ușor, chiar și la ingerarea de alimente.

– depozitele albe sau roșii, reliefate, ce nu se îndepărtează prin igienizare.

– zone de mucoasă indurate, reliefate la palpare care nu sunt neapărat însoțite de simptomatologie dureroasă.

– dificultatea la inghițire, masticație și chiar vorbire.

– dureri unilaterale resimțite la nivelul urechilor.

– în cazul în care pacientul este purtător de proteză mobilizabilă, bascularea sau detașarea acesteia în timpul exercitării funcțiilor normale trebuie să fie un semn care să îndrume pacienul spre cabinetul medicului stomatolog.

In cele mai multe cazuri nu este vorba despre o formațiune canceroasă dar, din nefericire apar și asemenea situații, de aceea trebuie luată în serios și investigată orice variație de la normal.

Considerații asupra depistării cancerului oral

Statisticile arată că anual, cancerul oral produce mai mult de 15.000 de decese la nivel global. Este a șasea cea mai comună boală canceroasă, interesând ambele sexe dar având o ușoară predilecție pentru cel masculin.

Din nefericire, supraviețuirea în cazul cancerelor este scăzuta, de sub 15% în primii 5 ani de la diagnosticare. Cauza principală o reprezintă depistarea tardivă a acestuia, în stadii avansate, în care invazia este extinsă, nepermițând intervenția chirurgicală.

Tumora canceroasă se dezvoltă de cele mai multe ori asimptomatic, devenind astfel și mai greu de depistat în urma controlului de rutină.

Obiceiuri moderne ce cresc rata apariției cancerului oral:

– fumatul: atât țigările normale cât și cele electronice prezintă un risc crescut de a genera o formațiune tumorală.

– stilul de viață dezorganizat, cu nerespectarea unor reguli în ceea ce privește alimentația, crește predispoziția pentru cancer.

– infecția cu HPV: este una din cele mai răspândite infecții cu transmitere sexuală.

Screeningul este deosebit de important în depistarea timpurie a formelor canceroase. De aceea, pacienții sunt încurajați să își examineze în mod regulat regiunile exoorale ale feței și gâtului, pentru a depista orice nodul sau asimetrie.

De asemenea, în timpul sau după efectuarea periajului dinților, este important ca pacientul să își examineze mucoasele pentru a depista îngroșări anormale, sângerări, depozite sau leziuni ulcerative.

Acestora li se adaugă controlul periodic la cabinetul medicului stomatolog, care trebuie efectuat la fiecare 6 luni sau de fiecare dată când pacientul observă variații de la aspectul normal