Procedura de sinus lift în chirurgia dentară

Sinusurile sunt cavităţi pneumatice ale masivului facial ce deţin mai multe roluri, printre care purificarea a aerului ce intră prin fosele nazale, de menţinere a presiunii la nivelul etajului superior şi de fluidificare a secreţiilor.

Sinusurile maxilare se află în apropierea arcadei dentare maxilare, de multe ori patolgia dentară transmiţându-se acestora, prin raportul de vecinătate al rădăcinilor dentare cu sinusurile menţionate anterior.

Inflamaţia sinusurilor este cunoscută sub numele de sinuziţă şi poate avea mai multe cauze.

In principiu, aceasta poate fi de două feluri :

Rinogenă, când nu are legătură cu dinţii şi poate fi o complicaţie a unei răceli sau expunerea constantă la factori iritativi.

Odontogenă, este tipul de sinuziţă ce se dezvoltă în raportul cu o rădăcină dentară care a suferit o infecţie iar planul de tratament trebuie să vizele tratarea factorului cauzal, de cele mai multe ori extracţia rădăcinii ce a produs sinuzita.

Există unele situaţii în care arcada superioară, edentată parţial sau total îşi modifică conformaţia iar înălţimea osoasă ajunge să fie redusă, astfel încât sinusul să se regăsească în vecinătatea creste alveolare. Această situaţie este nefavorabilă în momentul în care pacientul optează pentru inserarea de implanturi dentare.

O înălţime osoasă insuficientă ar duce la inserţia de implanturi în sinusul maxilar, situaţie ce va genera o sinuzită maxilară cronică.

In această situaţie, pentru a crea suportul osos necesar implanturilor dentare, se apelează la procedura numită sinus lift, o intervenţie chirurgicală în care se adaugă os maxilarului superior, în zonele laterale.

Pentru a putea adăuga os, membrana sinusală trebuie ridicată cu atenţie pentru a se crea spaţiul necesar.

Osul folosit în augmentarea sinusală poate să fie autogen sau alogen (sintetic sau de origine bovina).

Procedura în sine nu este dureroasă, ea putând fi realizată sub anestezie locală, astfel pacientul nu va simţi niciun disconfort.

Intervenţia de sinus lift poate fi de două feluri :

Sinus lift intern – această intervenţie are loc în cazurile în care sinusul nu este foarte aproape de creasta osoasă, astfel că membrana nu trebuie să fie ridicată semnificativ, doar uşor împinsă superior. După ridicarea membranei, în cavitatea nou formată se va adiţiona osul iar implantul va putea fi inserat.

Sinul lift extern – această intervenţie este necesară în momentul în care sinusul maxilar este foarte aproape de creasta alveolară iar în timpul procedurii membrana trebuie elevată semnificativ. Prin intervenţia de sinus lift extern, în corticala osoasă vestibulară se creează o fereastră prin care se va vizualia direct membrana sinusală.

In urma procedurii de sinus lift, indiferent de modalitatea pentru care s-a optat, este posibil ca zona operată să devină tumefiată. De altfel, uşoarele sângerări nazale sunt normale.

Este important ca pacientul să urmeze indicaţiile ce vor ajuta la o vindecare rapidă, fără complicaţii:

Să evite variaţiile presionale – strănutul, suflatul nasului sau băutul cu ajutorul unui pai sunt complet contraindicate.

Să utilizeze decongestionante nazale timp de 5 zile de la intervenţie pentru a preveni inflamaţia mucoasei sinusale

Administrarea de antibiotic şi antiinflamator trebuie urmate cu stricteţe precum si vizitele, pentru control, la medicul stomatolog.