Trauma ocluzala

Trauma ocluzală este termenul dentar utilizat pentru a descrie procesul când unul sau mai mulți dinți se lovesc cu presiune sau exista un contact excesiv de la dinții opuși sau într-o zonă care din punct de vedere funcțional nu este ideală.

În mod normal, atunci când închideți gura, molarii dvs. ar trebui să se atingă și să se potrivească simultan, fără a se deplasa, glisa sau a apărea o presiunea excesivă la nivelul vreunui dinte sau zonă.

Trauma ocluzală poate deveni severă și foarte dureroasă dacă nu este tratată. Deși trauma ocluzală nu este singura problemă care poate provoca următoarele simptome, trebuie să fie exclusă într-un diagnostic diferențial de posibilități:

• Sensibilitatea termică a dinților (rece, cald)
  • Uzura și fractura dinților și a obturațiilor (sau alte restaurări)
  • Stratul de dentină expus
  • Abfracții (leziuni cu margini nete ale smalțului la nivelul coletului)
  • Apariția mobilității dinților în diferite grade
  • Inflamația țesutului gingival
  • Durere sau sensibilitate la mușcături
  • Apariția durerii la nivelul articulației temporo-mandibulare
  • Pierderea osoasă în jurul dinților sau a implanturilor
  • Boala parodontală
  • Mușchii feței obosiți (datorită strângerii și măcinării)

Cele mai bune modalități de prevenire a traumei ocluzale sunt depistarea și tratamentul precoce. Această boală orală distructivă poate afecta pacienții de toate vârstele. De aceea, de la primele simptome este recomandat să faceți o vizită la medicul stomatolog pentru a vă realiza un consult și o fișă de tratament. Dacă simțiți că dinții dvs. s-au scurtat sau că evitați anumite părți ale cavității orale când mestecați, spuneți medicului dentist.

Majoritatea dintre noi nu avem o ocluzie ideală, iar în unele situații aceasta se modifică astfel încât devine habituală, iar problemele se intensifică. În cele din urmă, dacă pierdeți dinții, ar trebui să luați în considerare înlocuirea acestora. Deși ne putem adapta și mesteca în mod rezonabil chiar dacă pierdem câțiva dinți, de multe ori ceilalți dinți își vor schimba poziția și se vor deplasa, iar acest lucru îi poate determina să fie în ocluzie traumatică. Dacă aveți mai multe edentații, discutați cu medicul dentist cu privire la importanța protezării acestora și ce opțiuni aveți.

Pentru a trata trauma ocluzală, este necesară identificarea cauzei și eliminarea acesteia. Medicul dentist poate adopta abordări diferite, în funcție de gravitatea cazului. Tratamentele variază și sunt specifice cauzei principale a traumei ocluzale.

De exemplu: dacă este rezultatul unei incongruențe dento-alveolare cu înghesuire, medicul dentist poate sugera îndepărtarea anumitor dinți. Dacă este rezultatul unei obturații inadaptate, medicul dentist o va reface până când ocluzia dvs. este una corectă.

Dar, uneori poate fi nevoie și de un tratament ortodontic. Pe de altă parte, poate fi pur și simplu o ajustare (remodelare) de 5-10 minute a unuia sau mai multor dinți pentru a permite dinților să se închidă în mod uniform și fără presiune excesivă asupra unui dinte / zonă. Planurile de tratament se bazează de la caz la caz, iar medicul dentist va trebui să determine cauza traumei ocluzale înainte ca acesta să poată fi corectat în mod corespunzător.