Alveolita postextractionala. Simptome. Tratament

Ce este alveolita?

alveolita-postextractionala-minDupă cum sugerează și numele prin terminația „-ită”, alveolita este inflamația pereților alveolari și a țesutului parodontal restant care fixa dintele în alveolă. Este o formă de osteită locală, care poate apărea ca o complicație a extracției dentare.

Aceasta este favorizată de :

– extracții laborioase, cu traumatizări ale mucoasei și ale pereților osoși;

– persistența unor eschile osoase sau a unor fragmente dentare în alveolă care întârzie procesul de vindecare;

– infecții preexistente acute sau cronice;

– pansament compresiv intraalveolar prelungit;

– acțiunea vasoconstrictorilor utilizați (cum este adrenalina din substanța anestezică), care scade afluxul sanguin către alveola dentară și care împiedică, în acest fel, formarea unui cheag de sânge la acest nivel.

Cum se manifestă?

Alveolita postextractională se manifestă clinic prin durere puternică ce iradiază spre zona auriculară și temporală, care apare la 2-3 zile după extracție și care nu este ameliorată decât parțial prin medicația antalgica și antiinflamatorie uzuală.

Cum prevenim alveolita?

Poate fi prevenită dacă sunt urmate sfaturile medicului pentru o vindecare corectă a osului.

Prima etapă de vindecare constă în formarea unui cheag de sânge în interiorul alveolei. Acesta protejează osul de infecție și, trecând prin stadii succesive, se va transforma, în final, în țesut osos. Dacă se dislocă cheagul respectiv sau nu se formează corect, atunci poate apărea alveolita.

Indicațiile oferite de medic la finalul oricărei extracții vizează menținerea cheagului de sânge intraalveolar și evitarea infectării sau a dezintegrării lui.

Conform indicatiilor, pacientul trebuie sa mentina pansamentul de protectie aprox. o ora si jumatate, sa nu clateasca gura cel putin 12 ore pentru a nu mobiliza cheagul de sange, pacientul nu isi va suge placa alveolara pentru a nu declansa o noua sangerare a placii gingivoalveolare, timp de 24-48 de ore evita alimentele tari, care ar solicita o masticatie intensa care ar putea liza cheagul de sange, evita alimentele si bauturile fierbinti care ar putea liza cheagul si produce o vasodilatatie locala urmata de declansarea unei hemoragii, fumatorilor li se recomanda o intrerupere de 24 de ore, pentru a preveni miscarile obrazului si ale limbii care ar putea mobiliza cheagul intraalveolar.

Tratamentul alveolitei

Are ca obiective combaterea infectiei si stimularea procesului de vindecare. Se indeparteaza cheagul de sange infectat si se efectueaza un chiuretaj al alveolei, intentia fiind aceea de a provoca sangerarea peretilor alveolari in vederea constituirii unui nou cheag de sange. Se spala alveola cu solutii slab antiseptice si se aplica conuri cu anibiotice si anestezice locale pentru a ameliora simptomatologia dureroasa, dar primele semne de vindecare apar lent, progresiv, in aproximativ 10-14 zile de la aparitia simptomatologiei dureroase.

Se recomanda si un tratament pe cale generala cu analgezice, antiinflamatorii si antibiotice. De asemenea, este foarte important sa se pastreze o igienă foarte buna si sa se urmeze indicatiile medicului.

Dr. Irina Croitoru

# alveolita

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *