Infecţii: herpesul şi varicela

Cavitatea orală reprezintă poarta de intrare pentru numeroase virusuri şi bacterii. Nu întotdeauna sistemele de apărare locală dispun de mijloacele necesare pentru a stopa invazia patogenilor.

Orice leziune apărută la nivelul cavităţii orale trebuie să alarmeze pacientul şi să-l îndrume spre cabinetul medicului stoamatolog, pentru a avea un diagnostic şi o evaluare specializate.

Dacă în multe dintre cazuri, leziunile apărute în cavitatea orală nu au semnificaţie patologică de mare însemnătate, există şi cazuri în care acestea ascund boli greu tratabile.

Cu toate că prezintă comunicare directă cu exteriorul, fiind accesibilă inspecţiei atât de către medicul stomatolog cât şî de către propria persoană, mai mult din 50% dintre procesele maligne de la nivelul cavităţii orale nu sunt depistate în faza iniţială, când tratamentul este minim invaziv iar rata de reuşită crescută.

Patologille prezentate mai jos reprezintă infecţii ce afectează un procent mare din populaţie. Sunt leziuni autolimitate, se întâlnesc frecvent în copilărie şi sunt contagioase.

Herpesul primar

Este dat de prezenţa herpesvirusului de tip 1. Clinic, se manifestă astfel :

• multiple ulceraţii orale, precedate de vezicule

• durere la nivelul ulceraţiilor, ce alterează funcţiile cavităţii orale

• leziunile pot să apară şi în regiunea periorală, adică în jurul gurii

• semnele generale precum febra şi gingivita sunt prezente

• în general afectează copii, după vârsta de 5 ani.

• sunt leziuni autolimitate, care se vor vindeca în circa două săptămâni

• reactivarea virusului determină infecţia secundară;

Infecția herpetică secundară

Are ca şi cauză reactivarea herpesvirusului. Unii factori, precum expunerea la radiaţii solare puternice, frigul extrem, imunitatea scăzută, febra şi stressul pot să ducă la reactivarea herpesvirusului.

Manifestările reinfecţiei cu herpesvirus sunt similare primoinfecţiei dar cu accentuarea simptomelor. Astfel, apar, din nou, vezicule ce vor ulcera, care se vor însoţi de senzaţia de arsură, funicătură sau chiar durere.

Infecţia secundară herpetică afectează în principal adulţii şi se manifestă cel mai frecvent la nivelul buzelor, palatului şi a gingiei fixe, cea care înconjoară dinţii şi osul. Perioada de vindecare este de două săptămâni iar cicatricile nu sunt prezesunt prezente.

Infecţia cu virusul varicelo-zosterian

Varicela este infecţia produsă de virusul varicelo-zosterian şi are următoarele manifestări clinice :

• vezicule ce produc mâncărimi şi durere deopotrivă şi ulceraţii care evoluează individual. Astfel, putem regăsi pe aceeaşi suprafaţă atât vezicule în stadiul eruptiv cât şi leziuni care prezintă deja cruste.

• Veziculele au predilecţie pentru trunchi şi faţă şi mai puţin pentru cavitatea orală.

• Virusul varicelozosterian este deosebit de contagios şi este o afecţiune frecventă în copilărie. Colectivele reprezintă adevărate focare de diseminare a varicelei.

• Se vindecă în decurs de câteva săptămâni

Zona zoster apare în momentul reactivării virusului varicelo-zosterian. Nu este o patologie care să apară frecvent, fiind mai degrabă asociată cu organismele sever imunodepimate sau de tipul celor care prezintă tumori maligne.

Clinic, zona zoster se prezintă ca ulceraţii deosebit de dureroase, mult mai dense decât veziculele de varicelă şi afectează trunchiul, capul şi gâtul. In cavitatea orală, prezenţa acestora este redusă. Perioada de evoluţie poate să se prelungească mai mult de 2-3 săptămâni iar durerile asociate sunt mai intense decât în cazul varicelei.