Flegmon de planșeu bucal. Simptome. Tratament

Flegmon de planșeul bucal. Simptome. Tratament

flegmon

Planșeul reprezintă zona din cavitatea orală situată sub limbă iar procesul infecțios apărut în această regiune poartă și denumirea de angina Ludwig. Aceasta infecție bacteriană survine frecvent unui abces dentar.

Abcesul dentar este o infecție bacteriană a cărei poartă principală de intrare o constituie cariile dentare. Patogenii avansează spre țesuturile profunde unde se vor multiplica și vor determina secreția purulentă, specifică infecțiilor. O complicație a abcesului dentar netratat o reprezintă flegmonul de planșeu bucal.

Simptomele:

Cu cât prezentarea la cabinetul de medicină dentară și instituirea tratamentului întarzie, cu atât simptomatologia va cuprinde mai multe elemente și va fi mai agresivă.

Într-un flegmon de planșeu bucal, tabloul clinic cuprinde:

• durere: este simptomul cel mai deranjant pentru pacient. Durerea este lancinantă, poate difuza iar la nivelul planșeului bucal sensibilitatea este atât de puternică încât chiar și ușoara palpare declanșează simptomatologia. Zonele de predilecție pentru diseminarea durerii sunt reprezentate de amigdale și faringe;

• dificultăți de deglutiție: limba este implicată în procesele fiziologice de masticație și împingere a bolului alimentar către faringe. Zona sublinguală inflamată și dureroasă împiedică realizarea unei deglutiții eficiente;

• febră: orice proces bacterian antrenează migrarea celulelor de apărare din sânge. Prin creșterea activității celulare apar febra și frisoanele;

• roșeață: creșterea vascularizației în zonele de infecție determină apariția roșeții și creșterea temperaturii tegumentelor afectate.

Cauzele apariției unui flegmon de planșeu bucal

Fiind o complicație a abcesului dentar, flegmonul de planșeu are aceeași cauză de instalare și anume infecția bacteriană, cei mai frecvent implicați fiind streptococii și stafilococii. Invazia acestor microorganisme este datorată și favorizată de:

• igiena dentară precară;

• procese carioase;

• leziuni ale mucoasei orale;

• extracțiile recente în care nu s-au respectat condițiile de asepsie.

Diagnosticul pentru flegmon de planșeu poate fi pus pe baza examenului clinic și confirmat de testele de laborator și imagistice.
Limba, zona sublinguală, faringele, amigdalele sunt roșii, inflamate și dureroase la atingere. Starea generală a pacientului este alterată, acesta prezintă febră și frisoane și în cazurile mai grave și dificultăți de deglutiție și respirație.
Pentru a certifica inflamația planșeului bucal, examenul RMN este varianta imagistică de elecție. Testele de laborator sunt necesare pentru a identifica tipul microorganismului care a produs infecția.
Bacteriile prezintă sensibilitate și rezistență față de diferitele clase de medicamente, de aceea testele de laborator au o importanță deosebită în alegerea planului de tratament.

Planul de tratament în cazul unui flegmon de planșeu bucal

Primul obiectiv al terapiei urmarește asigurarea unei bune respirații. Dacă inflamația obstruează pasajul aerului, medicul poate recurge la introducerea unei sonde de intubație prin nas sau cavitatea orală. Tratamentul antibiotic este imperativ pentru lupta împotriva infecției. Acesta se asociază tratamentului chirurgical de îndepărtare a excesului de fluid din planșeu.

Profilaxia flegmonului de planșeu bucal:

• asumarea și adoptarea unei igiene bucale riguroase;

• respectarea programărilor la cabinetul de medicină dentară, pentru a putea fi depistate precoce leziunile cu potențial de abcedare;

• prezentarea de urgență la medic în caz de apariție a simptomelor caracteristice infecției.

Prognosticul vindecării complete și scăderea riscului de recidivă depind în mare măsura de pacient. Prezentarea tardivă la cabinetul de medicină dentară crește riscul de complicații care pot amenința viața.

# flegmon bucal