Ce este o carie dentara? Simptome. Prevenție. Tratament

Carie dentara. Cauze. Simptome. Prevenție. Tratament

Caria dentara este fenomenul de alterare a țesuturilor dentare determinat de agenții patogeni prezenți în placa bacteriană de pe suprafața dinților.

Altfel spus caria dentara este o boala a dinților, cauzata de microorganismele plăcii bacteriene, ce distrug treptat țesuturile dure ale dintelui afectat, determinând astfel apariția unei cavități.

Caria dentara se numără printre cele mai frecvente afecţiuni dentare, țintind aproximativ 80-98% dintre romani.
Pierderea de ţesut dur dentar  este localizată şi gradată.

Factori determinanți
  • igiena orală necorespunzatoare,
  • consumul ridicat de alimente bogate în zaharuri,
  • stresul,
  • fumatul
  • distrofiile dentare,
  • hiposialia si xerostomia,
  • dezechilibre hormonale,
    • parotidiene,
    • tiroidiene,
    • hipofizare.
  • echilibrul calciu-fosfat din aportul nutritiv (raport normal: 2-1/3)
  • carența următoarelor principii nutritive:
    • vitamine A,C,D,
    • oligoelemente:
      • bor, vanadiu, molibden, mangan, strontiu, litiu, cupru, fluor
    • proteine,
    • lipide,
    • glucide.
  • boli infecto-contagioase apărute în perioada de formare și mineralizare a dinților determină apariția distrofiilor dentare
    • rujeola,
    • scarlatina,
    • varicela,
    • sifilisul congenital
Simptome

Inițial, cariile nu prezintă simptomatologie, însă medicul stomatolog, în urma examenului clinic și radiologic, poate depista prezența leziunilor carioase.

Pe măsură ce caria ajunge la dentină, sensibilitatea dentară se instalează, în special la contactul cu băuturile și alimentele dulci, fierbinți sau acidulate.

Cu cât stratul de dentină nealterată dintre camera pulpară și procesul carios se micsorează cu atât se accentuează reacția dureroasă la alimente sau băuturi calde sau reci, acidulate sau dulci. În acest stadiu, vizita la medicul stomatolog reprezintă o urgență.

Clasificare

În funcţie de evoluția lor, leziunile carioase pot fi:

• Carie dentara lent progresivă
  • Carie dentara staționară
  • Carie dentara rampantă (rapid progresivă)

În funcție de gradul de afectare a țesutului dentar, caria dentară poate fi:

• Carie dentara necavitară
  • Carie dentara cavitară (în smalț și dentină)

În funcție de localizare, caria dentară poate fi situată:

• Pe fața ocluzală, în șanțuri și fosete (cel mai des întâlnită)
  • Pe suprafața rădăcinii dintelui (subgingival)
  • Carie dentara de colet
  • Carie dentara secundară (marginală unei obturații)
  • Carie dentara recurentă (recidivă, situată sub obturație)
Tratamentul cariei dentare

carie dentaraTratamentul cariilor dentare este ales funcţie de gradul de evoluţie a leziunii dentare.
Cariile incipiente, necavitare, pot fi tratate prin fluorurizarea smalțului afectat. Este oprită astfel, din evoluție, degradarea țesutului dentar.

În cazul cariilor cavitare, se va îndepărta țesutul alterat (exereza dentinei și smalțului), iar cavitatea obținută, în urma acestui procedeu, va fi tratată prin obturație dentară.

Cazurile mai grave de leziuni carioase, cu evoluţie rapidă şi deteriorare profundă, necesită, de cele mai multe ori, tratament de canal, care înseamnă îndepărtarea nervului şi sigilarea canalului, urmată de acoperirea dintelui cu o coroană dentară.

Preventie

Caria dentara poate fi prevenita prin periajul dintilor si folosirea aței dentare cu regularitate, prin controale stomatologice periodice, prin periajul profesional si prin evitarea alimentelor bogate în zahar.

Cel mai eficient mod de a preveni apariția cariilor dentare este respectarea normelor de igienă orală reprezentate de minim 2 periaje dentare corecte, pe zi, cu pasta cu fluor, folosirea apei de gură, a aței dentare și a dușlului bucal.

Alimente cu rol carioprotector:
    • Fosfații – prezenți în mod natural în făina din cerealele nerafinate sau adaugați sub forma de fosfat de sodiu sau fosfozaharat de calciu în alimente preparate industrial sau în gume de mestecat au efect carioprotector.
    • Grăsimile au afect carioprotector prin mecanisme cariostatice.
    • Oligoelementele reduc cariogenicitatea glucidelor prin înlocuitea substratului nutritiv al miroorganismelor odontopatogene.
    • Glicirizina are, prin capacitantea antioxidantă, efect cariostatic.

Un rol deosebit de important în prevenția cariei dentare îl reprezintă vizita la medicul stomatolog, de două ori pe an pentru consultație, detartraj și periaj profesional.

Preturi dentist 2017 Consultația gratuită

phone22 Programari la telefoanele:

(Luni-Sambata 09.oo-20.oo)