Herpes bucal. Simptome. Diagnostic și Tratament.

Virusul herpes simplex – HSV sau herpes bucal

herpes bucalHSV-ul (herpes) este virusul care determină apariția unor vezicule dureroase localizate pe buze, gingii, limbă, cerul gurii, interiorul obrajilor și, uneori, pe față și pe gât.

De asemenea, poate declanșa simptome precum febră și dureri musculare.
Aceste vezicule, după ce se sparg, se acoperă cu o crustă galbenă, care după o săptămână se desprinde.

De obicei, oamenii confundă acest herpes bucal cu afta bucala.

Aftele sunt localizate doar în interiorul gurii, pe limbă și pe cerul gurii, nu și pe alte suprafețe ale pielii.

Deși acestea se manifestă destul de des, nu sunt contagioase, sunt bine delimitate și nu sunt urmate de alte complicații.

Apariția aftelor este provocată de diverse substanțe care irită mucoasa orală sau de microtraumatisme locale. (rănit cu peria de dinti, mușcată limba sau obrazul, spine iritative de smalt, lucrări odontale sau protetice prost adaptate).
Aftele bucale apar, cel mai des, la copiii cu vârsta de 1-2 ani, dar pot afecta persoane de orice vârstă și în orice moment al anului (gingivostomatita herpetica).

Acum să ne întoarcem la herpes. Există două tipuri de herpes bucal (HSV):
HSV-1 si HSV-2.

Deși ele au o structură asemănătoare, acestea constituie entități serologice și genetice distincte. Ambele provoacă leziuni orale (vezicule) și genitale.

Cu toate acestea, HSV-1 (herpes bucal) determina 80% din totalul leziunilor orale și doar de 20% din leziunile genitale, în cazul HSV-2 situația este inversa (80% genitale și 20% orale).
HSV-1 se manifestă doar la oameni.

HSV-1 poate fi transmis prin atingerea salivei infectate, prin contactul cu mucoasele infectate sau piele. Deoarece virsul este foarte contagios, majoritatea oamenilor sunt contaminați cu cel puțin un subtip de herpes încă înainte de vârsta maturității.

După ce virusul este contactat de către o persoană are un mod unic de evoluție, în trei etape:

Infecția primară

Virusul intră în piele sau mucoase prin mici fisuri și apoi se reproduce. În această etapă, apar leziunile orale și alte simptome cum ar fi febra.

În anumite cazuri, virusul nu provoacă nici leziuni și nici simptome, motiv pentru care persoana în cauză nu este conștientă de existența lui. Aceasta se numeste infecție asimptomatică.

Infecția asimptomatică este întâlnită de două ori mai des decât infecția cu simptome.

Latența

Din zonele infectate, virusul se retrage în celulele nervoase, către ganglionii rahidieni de la nivelul coloanei vertebrale.

Acolo virusul se reproduce din nou, de obicei, fără nici un simptom și devine inactiv până când este reactivat în organism de anumite condiții.

Recurența

Când oamenii se confrunta cu situații stresante emotional sau fizic, virusul se reactivează și provoacă noi semne și simptome.
Următorii factori contribuie la reapariția virusului:

• stresul (psihic sau fizic)
  • razele ultraviolete
  • febra
  • oboseala
  • modificările hormonale (de exemplu menstruația)
  • supresia sistemului imunitar
  • lezarea unei regiuni nervoase în care a avut loc o infecție anterioară cu HSV.

Cauze:

Virusul herpes simplex este un virus de tip ADN care provoacă leziuni și în jurul gurii.

Acest virus pătrunde în corp prin mici fisuri sau tăieturi în piele sau mucoase lezate, prin contactul cu o persoană infectată (indiferent dacă leziunile sunt sau nu vizibile).

Simpla atingerea unei persoane infectate cu herpes bucal este principalul mod de contagiune.

Leziunile orale și cele genitale reapar în timp, deoarece virusurile există în organism, dar rămân în stare latentă în celulele nervoase.

Una dintre modalitățile prin care virusul herpes simplex se multiplică în celulele umane este preluarea nucleului celulelor și modificarea structurii sale.

Nucleul modificat este cel care oferă informații și ajută la diangosticarea infecțiilor HSV în urma examenului microscopic.

Erupția veziculelor are loc în urma maturării particulelor HSV care rup membrana celulei umane.

Semne și simptome

Perioada de incubație – în cazul virusului HSV-1 perioada de timp între contactul cu virusul și apariția simptomelor este de 2-12 zile (în medie 4-5 zile).

Perioada de manifestare a bolii – semnele și simptomele vor dura între două și trei săptămâni. De obicei, acestea sunt: febra, oboseala, durerile musculare, iritabilitate.

Mulți pacienți, înainte de apariția rănilor sau veziculelor au raportat: dureri, arsuri, furnicături sau mâncărimi la locul infecției.
Flictenele (bășicile) apărute se sparg cu ușurință și seamănă cu mici ulcerații superficiale, de culoare gri-albicioasă cu baza roșie. Câteva zile mai târziu, apare o crustă deasupra lor, de culoare gălbuie.

Leziunile orale pot fi foarte dureroase, iar mâncatul și băutul se vor face cu dificultate.

Rănile pot fi localizate la nivelul gingiilor, gâtului, buzelor, în partea din față a limbii, interiorul obrajilor și cerului gurii – leziunile se pot extinde și în partea de jos a bărbiei sau gâtului.

Gingiile se inflamează, capătă culoarea roșie și pot sângera

Ganglionii limfatici ai gâtului se inflameză deseori și devin dureroși

Persoanele sub vârsta de 20 de ani pot dezvolta ulcerații neplăcute la nivelul amigdalelor.

Când devine urgentă vizita la medic?

Pentru că, de cele mai multe ori, leziunile herpetice sunt dureroase, mulți oameni întâmpină dificultăți când consumă alimente sau lichide. Pentru prevenirea deshidratarii este indicat consultul medical, dacă aceste procese nu se pot desfăsura într-un mod adecvat.

Simptomele care sugerează deshidratarea sunt:

• oligurie – diminuarea cantității de urină
  • somnolență
  • iritabilitate
  • xerostomie

Se va anunța medicul dacă o persoană nu este sigură de tipul leziunilor orale (acestea pot aparține și altor boli mult mai grave decât cea de herpes bucal).
În cazul în care, un prunc mai mic de 6 săptămâni prezintă vezicule, se va consulta medicul.

Complicatiile severe și infecțiile apar mai ales la sugari. De exemplu, pe lângă durerile din interiorul cavității bucale, HSV-1 poate afecta și funcțiile creierului.

Oamenii al căror sistem imunitar este slăbit, ar trebui să anunțe medicul în cazul în care manifestă astfel de leziuni, întrucât acestea se pot transforma în infecții severe sau pot să apară complicații ale bolii.

Femeile gravide trebuie să consulte medicul imediat dacă observă simptome specifice infecției vaginale cu HSV, mai ales dacă sarcina este aproape de termen.

Când se va merge la spital?

Semnele și simptomele de deshidratare sunt semnale de alarmă care impun vizita, de urgență, la spital.

Sugarii, mai ales cei cu varsta sub 6 săptămâni, trebuie să consulte medicul pediatru sau să fie duși la camera de urgență a unei unități spitalicești dacă micuților le apar vezicule în cavitatea orală sau dacă aceștia manifestă oligurie ori consumă mai puține lichide.

Diagnostic

Medicul va pune un diagnostic prezumptiv pe baza informațiilor furnizate de către pacient și a examenului fizic.

Aspectul caracteristic al rănilor specifice virusului herpes simplex ajută la stabilirea cu ușurință a diagnosticului. De obicei, nu sunt necesare și alte tipuri de investigații.

În anumite situatii, pentru stabilirea cu exactitate a tipului afecțiunii, medicul poate solicita efectuarea următoarelor teste de laborator:
– recoltarea unui eșantion (țesut sau lichid) de la nivelul leziunilor pentru identificarea virusului
– cultura virală
– frotiu tzanck pentru citodiagnostic (în urma căruia se vor putea observa modificările nucleului celulei provocate de HSV)
– analiza de antigen și anticorpi (teste serologice și PCR pentru a se determina dacă infecția este cauzată de HSV-1 sau HSV-2, dacă este acută sau cronicizată).

Se pot lua următoarele măsuri pentru autoîngrijirea la domiciliu:

• se va folosi acetaminofen sau ibuprofen pentru durerile musculare și pentru diminuarea febrei. (acetaminofenul poate declanșa apariția astmului la copii, de aceea, înainte de a fi administrat copiilor, trebuie solicitat sfatul medicului)
  • se vor bea multe lichide pentru a se preveni deshidratarea
  • se va evita contactul fizic cu leziunile și orice secreție a acestora.

Tratamentul medical include:

• utilizarea de antipiretice și hidratarea adecvată
  • aplicarea locală de anestezic pentru ameliorarea durerii veziculelor sau a leziunilor orale
  • în general, medicația pe cale orala nu este recomandată pentru persoanele cu un sistem imunitar normal, ci doar în cazul copiilor cu varsta sub 6 săptămâni sau a persoanelor care suferă de boli severe.

Internarea în spital este necesară în următoarele cazuri:

• infecția locală este severă
  • infecția s-a răspândit și la alte sisteme organice
  • persoanele care au sistemul imunitar slăbit
  • persoanele deshidratate care necesită hidratare intravenoasă
  • sugarii mai mici de 6 săptămâni

Erupțiile ușoare, necomplicate, de herpes simplex nu necesită nici un tratament. Pentru infecțiile severe sunt utile medicamentele antivirale orale:

• aciclovir
  • valacyclovir
  • famciclovir

De asemenea, aciclovir și pencilovir, sub formă de unguent, pot scurta durata atacurilor recurente de HSV-1, în cazul în care sunt aplicate local, înainte de a se dezvolta leziunile. Aceste medicamente pot opri replicarea virală dar nu elimina virusul HSV din organism și nici nu pot preveni eventualele recidive. De cele mai multe ori sunt folosite și în cazul infecțiilor cu HSV-2.

Alte măsuri utile unei persoane care are herpes simplex sunt:

• Se va evita deshidratarea prin consumul abundent de lichide
  • Se vor utiliza medicamente pentru calmarea durerii doar cu avizul medicului
  • În cazul în care apar primele simptome de deshidratare se va solicita asistență medicală de urgență.

Modalități de prevenire

Pentru a reduce riscul de a contacta HSV-1 se va evita atingerea salivei, pielii și mucoaselor oamenilor care au leziuni cauzate de herpesul bucal. Protecția împotriva herpesului genital se poate face prin utilizarea prezevativelor din latex, deși protecția nu este asigurată, nici în acest caz, 100%.
Nu sărutați persoanele care au herpes bucal în faza acută.
Nu folosiți aceleași tacâmuri, prosoape, lame de ras, etc.
Dacă v-ați atins propriul herpes, spălați-vă pe mâini.

Prognoza

Leziunile și simptomele herpesului oral dispar complet, de obicei, în doua-trei săptămâni, fără a rămâne vreo cicatrice. Cu toate acestea, manifestările pot reapare în situații stresante.

Complicații

• eczema atopică
  • encefalita
  • keratoconjunctivita
  • faringita
  • hepatita
  • panarițiu (vezicule la nivelul degetelor).