Tuberculoza. Cauze. Manifestări în relație cu cavitatea orală

tuberculozaTuberculoza este o infecție produsă de bacilul Koch.

Cu toate că este o boală cu origini îndepărtate și cu rezultate foarte bune în caz de tratament instituit în stadiile timpurii ale bolii, tuberculoza este încă prezentă în viața de zi cu zi și poate afecta persoanele de orice vârstă.

Contrar opiniei populare, această boală nu apare doar la cei cu o condiție socială modestă și igienă deficitară, ea putând să afecteze pe oricine.

Bacilul Koch se transmite foarte ușor, conferind tuberculozei aspectul de boală infecto-contagioasă. Metodele prin care se pot distruge sporii acestui bacil sunt următoarele:

• terapia UV

• căldura umedă: în stomatologie, aparatele de sterilizare a instrumentelor folosite utilizează caldura umedă.
    Aceste aparate se numesc autoclave iar sporii bacilului Koch pot fi distruși în acest mod.
    După utilizarea instrumentelor, medicul sau asistenta le plasează într-un produs antiseptic puternic, urmând ca la finalul programului de lucru sa fie introduse în autoclav.
    Ciclul de sterilizare durează aproximativ o oră și jumătate și se obține distrugerea în totalitate a bacilului Koch.
    Riscul de infecție cu acest patogen în cabinetul de medicină dentară este nul în condițiile în care se respectă protocolul de depozitare și sterilizare a instrumentelor contaminate.

• substanțe dezinfectante puternice de tipul formolului

• medicamente cu efect direct bactericid asupra bacilului Koch

Odată intrat în organism, patogenul se cantonează la nivel pulmonar și poate să își exercite efectul distructiv sau, dimpotrivă, să rămână în stare latentă.

Dacă persoana infectată are o stare foarte bună de sănătate, organismul va fi capabil să lupte împotriva bacilului Koch iar pacientul nu va prezenta niciun simptom.

Totuși, radiologic, vor fi prezente la nivel pulmonar urmele de vindecare, sub forma unor pete albe, calcificate.

Tuberculoza cavității orale

Reprezintă o complicație a tuberculozei pulmonare.

Netratată, boala se transmite pe cale sangvină sau limfatică către alte organe. In cavitatea orală, boala prezintă următoarele localizări și forme:

• la nivelul limbii: apare inițial având formă nodulară. Nu doare dar jenează la masticație. În timp, formațiunea se aplatizează iar centrul acesteia se ulcerează, marginile rămânând reliefate. In acest moment, alimentele dure sau cele picante produc arsuri care sunt greu de tolerat de către pacient.

• la nivelul buzei: inițial apar niște fisuri, ce dau buzelor aspectul fisurat. Același aspect se observă și în cazul deshidratării, de aceea pacientul nu se impacientează. In fazele avansate, fisurile se adâncesc și devin dureroase, similare cu cele de la nivelul limbii.

• la nivelul vălului palatin: ulcerațiile pot conflua și apar suprafețe extinse de leziuni tuberculoase

Tuberculoza manifestată la nivelul cavității orale are o evoluție rapidă și agresivă.

Dacă inițial apar dureri doar în momentul masticației, în faze avansate simptomatologia este spontană iar pacientul ajunge în imposibilitatea de a se alimenta.

Simptomele generale care trebuie să îndrume pacientul spre medicul personal sunt tusea, care nu cedează, însoțită de firicele de sânge, febră și stare generală alterată.

Scăderea bruscă în greutate este un semn ce trebuie să alerteze pacientul.

Tuberculoza poate să apară și la tinerii cu o sănătate bună, care însă sunt surmenați datorită muncii și stressului în exces.

Este o boală tratabilă dacă este identificată și tratată timpuriu, ce nu lasă sechele funcționale de niciun fel.