Sângerarea ca urgenţă în cabinetul stomatologic

Sangerarea ca urgenţă în cabinetul stomatologic

sangerareaUrgenţele medicale apar destul de frecvent iar pacientul trebuie să ştie să urmeze câtiva paşi de bază pentru a contribui la succesul tratamentului ulterior.
In mod firesc, pacienţii se alarmează în momentul în care observă că prezintă sângerări spontane din cavitatea orală.

Aceasta pentru că, din nefericire, sângerările de durată, mai ales acelea care apar în mod constant în timpul alimentaţiei sau a periajului, sunt adesea ignorate de către pacient.

Sangerarea prelungită din timpul periajului dentar sau a masticaţiei pot să ascundă afectări gingivale severe care prin evoluţie se vor propaga la nivelul osului subiacent, generând parodontitele marginale, cunoscută şi sub numele de boală parodontală.

Cauze ale sângerării gingiilor vor fi expuse în cele ce urmează :
  • Placa bacteriană – depozitele abundente de placă bacteriană, care se acumulează în urma igienei defectuoase aplicate de pacient duc la inflamaţia gingiilor, care vor ajunge să sângereze la cele mai mici traumatisme orale.
    Cantitatea crescută de placă bacteriană antrenează celulele cu rol în apărarea nespecifică a organismului.
    Aceste formaţiuni vor migra la locul unde există proliferare bacteriană şi vor încerca să neutralizeze agenţii infecţioşi.
    Ca efect secundar al proceselor metabolice intense, gingia va deveni tumefiată.
  • Tartrul dentar – reprezintă depunerea de substanţe mineralo-organice la nivelul suprafeţelor dure dentare.
    Cel mai adesea, tartrul apare în regiunea dinţilor inferiori anteriori. Depozitele consistente de tartru pot să preseze asupra gingiei care va împinsă spre inferior.
    Odată cu această presiune mecanică, gingia reacţionează prin inflamaţie şi sângerare.
  • Boli sistemice, precum diabetul, produc o afectare a microcirculaţiei de la întreg organismul.
    Astfel şi capilarele situate în aria gingivală sunt afectate, ele devenind mai fragile şi mai susceptibile la a se perfora.
    Rezultatul este apariţia sângerării gingivale, suprapuse celorlalte afecţiuni pe care le aduce diabetul.
    Astfel, pacienţii care suferă de diabet prezintă o uscăciune generalizată a mucoaslor orale şi de aceea pot să întâmpine dificultăţi în cazul în care poartă proteze mobilizabile.
    De asemenea, datorită uscăciunii mucoaselor, pe suprafeţele acestora pot să apară leziuni ulcerative şi sensibilitate, mai ales în momentul în care pacientul consumă alimente fierbinţi sau condimentate.
  • Carenţa de vitamina C poate să fie un factor care determină sângerări gingivale. Astfel, mai ales în cazul copiilor, sângerările gingivale marcate şi mai ales cele apărute spontan pot să constituie un semn de alarmă în ceea ce priveşte valorile sanguine ale vitaminei C. In carenţa de vitamina C, vasele de sânge sunt mult mai permeabile iar patogenitatea bacteriilor rezidente în flora orală creşte.

Sangerarea poate să survină şi unui traumatism iar atunci manifestările includ cel mai frecvent simptomatologie dureroasă. Copiii sunt cei mai afectaţi de traumatismele dentare, produse mai ales sub forma accidentelor de joacă.

Este important ca părinţii să respecte unele indicaţii pentru a ajuta la implementarea unui tratament de succes.

Astfel, dacă în urma traumatismului dintele se rupe, este important ca aparţinătorul să păstreze acest fragment în lapte şi nu în mediu uscat, pentru ca medicul să încerce să îl repoziţioneze.

De asemenea, timpul care se scurge de la producerea traumatismului şi până în momentul prezentării la medic este hotărâtor pentru reuşita tratamentului.