Nevralgia trigeminală

Nevralgia trigeminală este o afecțiune dureroasă cronică care afectează nervul trigemen, care transmite senzațiile de la față la creier. Dacă aveți nevralgie trigeminală, chiar și o stimulare ușoară a feței – cum ar fi spălarea dinților sau aplicarea machiajului – poate declanșa o senzație dureroasă puternică.

Durerea implică de obicei zona inferioară și maxilarul, deși uneori afectează zona din jurul nasului și deasupra ochilor. Această durere intensă, asemănătoare șocului electric este cauzată de iritarea nervului trigeminal și este de obicei limitată la o parte a feței.

Se raportează că 150.000 de persoane sunt diagnosticate cu nevralgie trigeminală în fiecare an. În timp ce tulburarea poate apărea la orice vârstă, aceasta este cea mai frecventă la persoanele cu vârsta peste 50 de ani. Aceasta este mai des întâlnită la femei decât la bărbați. În plus, există dovezi că tulburarea se produce în familii, probabil ca urmare a moștenirii formării vaselor de sânge. Hipertensiunea arterială și scleroza multiplă sunt, de asemenea, factori de risc.

Cauza principală a nevralgiei trigeminale este de obicei, contactul dintre un vas de sânge normal – în acest caz, o arteră sau o venă – și nervul trigeminal la baza creierului. Acest contact pune presiune asupra nervului și determină o iritare a acestuia. Nevralgia trigeminală poate apărea ca urmare a îmbătrânirii sau poate fi legată de scleroza multiplă. O altă cauză poate fi o tumoare care comprimă nervul trigeminal. Unele persoane pot prezenta nevralgii trigeminale din cauza unei leziuni cerebrale sau a altor anomalii. În alte cazuri, leziunile chirurgicale, accidentul vascular cerebral sau traumatismele faciale pot fi responsabile pentru această afecțiune.

Majoritatea pacienților afirmă că durerea lor începe spontan. Alții spun că durerea lor este precedată de un accident de mașină, o lovitură la față sau o intervenție chirurgicală dentară. Majoritatea medicilor stomatologi nu cred că un tratament dentar poate provoca nevralgia trigeminală.

În aceste cazuri, este mai probabil ca afecțiunea să se fi dezvoltat deja, iar activitatea stomatologică a provocat simptomele inițiale să fie declanșate coincidențial. Durerea este adesea întâlnită de-a lungul maxilarului sau mandibulei, astfel încât mulți presupun că au o problemă dentară. Unii pacienți recurg la medicii stomatologi unde li se efectuează un tratament de canal sau se obturează dinții cu carii, dar acestea nu duc, evident, la nicio amelioare a durerii, cauza nefiind una dentară.

Nevralgia trigeminală tinde să apară în cicluri. Pacienții suferă adesea de atacuri frecvente urmate de săptămâni, luni sau chiar ani în care durerea este scăzută sau abentă. Dar, cel mai frecvent acestea se intensifică în timp cu perioade mai scurte fără durere. Unii pacienți suferă mai puțin de un atac pe zi, în timp ce alții experimentează foarte multe în fiecare oră. Durerea începe de obicei cu o senzație de șocuri electrice care culminează cu o durere intensă în mai puțin de 20 de secunde.

Ca tratament, se pot utiliza medicamente anticonvulsivante, antidepresive triciclice, relaxante musculare pentru a ameliora durerea și a scădea numărul atacurilor. Alte tratamente care pot îndepărta complet durerea includ: injectarea de glicerol, radiochirurgia stereotactică, decompresia microvasculară și altele.