Cum gestionăm frica de dentist?

Frica de medicul stomatolog este des întâlnită printre pacienți, aceasta având cauze diverse, iar unele persoane ajung să evite medicul, ajungând la acesta doar în situațiile în care durerea este de nesuportat și sunt nevoiți să o rezolve.

Anxietatea dentară, teama sau fobia sunt de obicei declanșate de anumite evenimente sau experiențe, iar unele dintre acestea sunt:

Pierderea controlului – Unii pacienți simt că pierd controlul atunci când se află pe un scaun dentar și găsesc copleșitor momentul când un dentist se apleacă deasupra capului și lucrează în gura acestora. Aceștia asociază de obicei sentimentul cu neputința.

Durerea – Majoritatea oamenilor se tem să meargă la medicul dentist din cauza durerii ce poate apărea în timpul tratamentului stomatologic, în special cei care au un prag la durere scăzut.

Rușinea – Unii pacienți se simt rușinați sau jenați când stomatologii se uită în gura lor și le examinează gingiile și dinții. Disconfortul poate rezulta și din distanța mică dintre pacient și dentist în timpul tratamentului.

Experiența trecută – O mare parte a oamenilor dezvoltă temeri dentare din cauza unei experiențe nefavorabile din trecut. În cazul în care un tratament anterior a fost dureros sau a dus la complicații, un pacient poate fi cu greu convins să mai meargă la dentist din nou, din teama de a nu trece prin aceleași probleme.

Există numeroase modalități prin care pacineții pot scăpa de această frică. Printre acestea enumărăm:

Recunoșteți-vă frica! – este foarte important să știți de ce vă este frică pentru a putea gestiona acest sentiment și pentru al putea discuta cu alte persoane.

Găsiți dentistul potrivit pentru dumneavoastră – cereți recomandări prietenilor, familiei, citiți părerile online ale diverselor persoane care au avut parte de un tratament din partea respectivului medic, de asemenea observați încă de când sunați pentru o programare cum se comportă personalul cu dumneavostră. Medicul trebuie să știe să vă asculte și să vă ajute în a vă putea înfrânge teama.

Comunicați cu medicul dumneavoastră – fundamentul oricărei relații bune este comunicarea. Înainte de a vă stabili o întâlnire cu medicul dentist, este bine să vorbiți despre temerile și anxietatea cu care vă confruntați. În acest fel, oferiți medicului dentist un timp de a vă aprecia situația și de a adapta un plan de acțiune adaptat nevoilor dvs.

Găsiți modalități de a reduce treptat frica – este bine să începeți cu tratamente dentare cât mai ușoare, care să dureze puțin, iar atunci când vă simțiți pregătiți puteți trece la tratamente mai complicate.

Veniți însoțiți – pentru a vă încuraja și a vă binedispune puteți lua pe cineva din familie sau un prieten cu dumeavoastră, dar este important ca această persoană să nu aibă temeri legate de dentist pentru a nu vă transmite emoții negative.

Folosiți metode de distragere a atenției – spre exemplu, numarați până la 100 sau spune-ți alfabetul în gând în timpul tratamentului stomatologic.

În ziua de astăzi, tratamentele stomatologice s-au îmbunătățit față de acum câțiva ani, durerea fiind din ce în ce mai redusă prin intermediul anesteziilor. O vizită la dentist nu este atât de traumatizantă pe cât se poate crede, iar sănătatea dinților dumneavostră merită să vă înfrângeți această teamă.