Vitamina A


Vitamina A este o vitamina cu rol important in protectia pielii si a mucoaselor, asigurand buna functionare a sistemelor osos si nervos.

Este, de asemenea, necesara pentru vedere, cresterea si formarea oaselor si rezistenta organismului la infectii.

Vitamina A se gaseste in natura sub doua forme: retinol (prezenta in alimentele de origine animala) si provitamina A sau caroten (care se gaseste atat in produsele animale cat si in cele vegetale).

Retinolul ajuta vederea pe timp de noapte, dar si in bolile de inima,  diabet, conjunctivite, glaucom, probleme gingivale si alcoolism.

Vitamina A are efecte mai importante asupra organismului decât acela de a vă ajuta să vedeţi noaptea. Ea stimulează producerea şi activitatea globulelor albe, participă la remodelarea osoasă, ajută la menţinerea sănătăţii celulelor endoteliale (cele care „căptuşesc organismul pe interior”) şi reglează creşterea şi diviziunea celulară. Acest ultim rol i-a determinat pe cerecetători să urmărească dacă insuficienţa vitaminei A determină apariţia cancerului. Mai multe studii au distrus această ipoteză prin trialuri randomizate pe pacienţi cărora li s-a administrat supliment de beta-caroten, un prcursor al vitaminei A. Deşi este uşor să avem o alimetaţie deficitară în vitamina A, la fel se uşor este să consumăm prea mult.

Se consideră că un consum de 10.000 de UI de vitaminaA, care este o valoare dublă faţă de cea zilnică recomandată, nu este periculoasă pentru organism. Totuşi, există dovezi că această cantitate de vitamina A poate creşte riscul de fractură de şold şi de malformaţii congenitale.
Doza optimă recomandată este de 5000 UI pe zi pentru bărbaţi şi de 4000 UI pentru femei. Multe cereale pentru micul dejun, sucuri, produse lactate şi alte alimente sunt bogate în vitamina A. Fructele şi legumele, dar şi unele suplimente alimentare conţin vitamina A şi precursori acesteia pe care organismul îi poate transforma în vitamina A. Spre deosebire de vitamina A, precursorii acesteia nu sunt toxici nici dacă sunt consumaţi în cantităţi mari. Organismul poate transforma precursorii în vitamina A în cantităţile de care are nevoie şi de aceea nu este necesară monitorizarea cantităţii de precursori ingerate aşa cum este nevoie de monitorizarea cantităţii de vitamina A. De aceea este preferabilă alegerea suplimentelor alimentare care au vitamina A sub formă de precursori, şi anume beta- caroten. Este de evitat consumul de cantităţi crescute de vitamina A şi datorită faptului că aceasta interferă cu efectul benefic al vitaminei D.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.