Tratamentele chirurgicale de la nivelul cavităţii orale

De-a lungul vieţii, sănătatea pacienţilor oscilează în funcţie de numeroşi factori, de la cei legaţi de microorganismele din jur până la cei de mediu.

Organismul se adaptează mai rapid sau mai lent la aceste modificări permanente.

De aici survin şi schimbările de la nivelul cavităţii orale.

Dacă flora locală gestionează bine aceste fluctuaţii, atunci sănătatea orală nu este afectată. In cazul în care se produc dereglări, bacteriile dominând factorii cu rol în apărarea locală, atunci rezultatul este perturbarea echilibrului.

In stadii incipiente, tratamentul leziunilor orale este conservator. Protocolul include şedinţe de igienizare a cavităţii orale, urmate de obturarea leziunilor carioase sau, dacă acestea interesează şi nervul, efectuarea de tratamente endodontice.

In caz de gingivită sau parodontită, menţinerea unor nivele de igienă ridicate, cu reducerea la minimum a concentraţiei de floră bacteriană ajută la stoparea în evoluţie a bolii.

Tratamentul chirurgical în regiunea orală se impune atunci când variantele conservative fie au eşuat, fie s-au epuizat iar măsura ce trebuie luată în continuare este radicală.

Necesitatea tratamentelor invazive, chirurgicale, poate să apară ca o complicaţie a unui proces patologic preexistent netratat sau tratat sau de novo, pe un dinte care nu a mai suferit în antecedente.

Obiectivele tratamentelor chirurgicale

Scopul terapiei chirurgicale este de a reduce din intensitatea durerii, de a elimina un focar infecţios, de a restaura funcţiile aparatului dento-maxilar sau de a corecta funcţia estetică.

• Extracţia dentară – este o procedură chirurgicală care se indică în situaţii variate precum un molar de minte impactat sub mucoasa gingivală sau îngrămădiri dentare ce necesită crearea de spaţiu în scop ortodontic.
    O altă situaţie frecvent întâlnită ce impune extracţia dinţilor este reprezentată de procese carioase profunde.
    Din păcate, microorganismele responsabile de apariţia şi de evoluţia cariilor dentare nu pot fi îndepărtate în totalitate din cavitatea orală. Aceasta înseamnă că doar o bună igienă poate să ajute la reducerea numărului lor. Nerespectarea unor reguli de bază în menţinerea sănătăţii orale duce la dezechilibre soldate, în cazuri grave,cu necesitatea extracţiei dinţilor în cauză.

• Implantele dentare – există variate motive pentru care pacienţii îşi pot pierde dinţii. Fie că vorbim despre traumatisme, leziuni carioase sau boala parodontală, mereu vor exista cazuri de pacienţi care apelează la medicul stomatolog pentru înlocuirea unităţilor lipsă.
    Implantul dentar este soluţia ideală în acest caz dar presupune perforarea corticalei osoase şi inserţia de materiale în scopul înlocuirii rădăcinii absente, făcându-l o intervenţie chirurgicală cu potenţial risc.

• Patologiile articulaţiei temporo-mandibulare dar şi anomaliile scheletice ale oaselor masivului facial impun, în funcţie de severitatea simptomelor şi gravitatea cazului, intervenţia chirurgicală de corectare.

• Biopsia ţesuturilor orale se practică în momentul în care suspicionăm o patologie tumorală. Sub anestezie locală, se recurge la prelevarea de ţesut din regiunea afectată, cu trimiterea către laborator spre analize amănunţite.

• Traumatismele faciale pot afecta atât armonia acestei regiuni dar şi funcţiile aparatului dento-maxilar precum masticaţia, fonaţia, respiraţia sau deglutiţia. Intervenţia chirurgicală repară aceste defecte redând pacientului aspectul estetic dar şi funcţionalitatea.

Intervenţiile chirurgicale se realizează întotdeauna de către personal specializat, în urma unor anamneze şi examene complementare minuţios efectuate, pentru a minimaliza riscul de eşec sau de recidivă a patologiei pentru care s-a intervenit.