Corelaţia dintre sănătatea orală şi funcţionarea normală a organismului

alimentatie-sanatoasa-minMenţinerea unei igiene bune a dinţilor şi gingiilor este un obicei care influenţează pozitiv starea de sănătate generală.

Acestea pot să prevină apariţia halitozei, a cariilor şi a patologiilor dentare. Pe măsura îmbătrânirii, dinţii sunt tot mai susceptibili la atacul bacterian. Îngrijirea minuţioasă ajută însă în lupta contra patogenilor.

O cavitate orală neîngrijită, cu procese infecţioase cronice sau acute poate să crească riscul individual de a dezvolta patologii generale precum infarct miocardic, diabet sau pot duce chiar la naşterea prematură a fătului.

Ceea ce se regăseşte în cavitatea orală a pacienţilor reflectă starea de sănătate generală dar şi preocuparea pentru propria persoană.

Patologii generale care au manifestări orale

Cavitatea orală este sursa de comunicare a sistemului digestiv cu exteriorul, utilă, de multe ori, pentru a depista patologii ascunse ce afectează organele situate la distanţă.

• HIV : apar leziuni caracteristice la nivelul mucoaselor

• Diabet : mucoasele orale sunt uscate, leziunile ce se produc la acest nivel se vindevă mai greu iar în timpul manoperelor stomatologice avem sângerare prelungită.

Importanţa salivei în a depista malfuncţia altor sisteme

Saliva este un mediu din care se pot obţine informaţii preţioase despre eventualele patologii generale.

• unele proteine identificate în salivă sunt utile pentru a monitoriza pierderile osoase din osteoporoză.

• Saliva conţine de asemenea şi markeri ai cancerului

• Hepatita poate fi confirmată din probele de salivă

• Substanţele nocive precum drogurile, poluanţii atmosferici, hormonii şi anticorpii pot fi depistate în testele salivare de rutină.

Pe lângă capacitatea de a indica anumite patologii, salive are şi un rol major în a dezintegra bacteriile şi virusurile şi de a contribui la sănătatea orală. Anticorpii din salivă ajută în lupta împotriva virozelor sau chiar a unor infecţii sau contaminări cu fungi.

Când organismul este afectat de o boală care compromite funcţionarea optimă  a sistemului imun, de exemplu SIDA, rezistenţa în faţa bacteriilor dar şi capacitatea de apărare a salivei scade drastic, cavitatea orală fiind populată de tot mai multe specii de patogeni care îşi vor exprima nestingherite potenţialul patogen.

Placa dentara

Bacteriile orale se organizează într-un biofilm deosebit de rezistent, ce are ca suport placa dentară regăsită la nivelul unităţilor dentare aproape în permanenţă, dificil de eliminat în totalitate.

Pacienţii care au o cavitate orală neîngrijită, unde igiena lasă de dorit, sunt susceptibili la a dezvolta diferite patologii cu punct de plecare oral dar cu propagare la nivelul întregului organism.

Gingivita

Inflamaţia gingivală evoluează spre parodontită, în care osul îşi pierde din structura dură iar dinţii devin mobili. Odată unităţile dentare compromise, apar patologiile gastrice prin imposibilitatea efectuării complete a etapei bucale de digestie.

Infecţiile

Abcesele sau alte infecţii cu originea la nivelul dinţilor sau a mucoaselor pot provoca endocardita bacteriană. Orice infecţie poate să declanşeaze inflamaţie la nivelul întregului organism, provocând ateroame

Parodontita

Boala parodontala determină apariţia halitozei și este în relaţie directă cu diabetul şi a hipertensiunea arterială.

Edenţia toatală sau parţială

Pierderea unuia sau mai multor dinţi pe langă difuncţionalităţile masticatorii și afecţiunile tractului digestiv antrenează probleme estetice care pot să ducă uşor la patologii psihice, ce izolează pacientul de restul societăţii.