Musculatura implicată în masticație. Importanță. Patologii

muschii fetei-minMasticația este un proces fiziologic menit să fracționeze alimentele ajunse în cavitatea orală.

Unitățile dentare ajută, prin morfologia cuspidată, la îndeplinirea acestei funcții, dar motorul, cel care imprimă dinților direcția deplasării, îl reprezintă musculatura facială.

Fiecare mușchi implicat în procesul de masticație este pereche, conferind mișcării simetrie și consistență.

Mușchii împlicați în ridicarea și propulsia mandibulei în masticație sunt în număr de patru și prezintă localizări și inserții în concordanță cu mișcările efectuate:

• Maseter
  • Temporal
  • Pterigoidian intern (medial)
  • Pterigoidian extern (lateral)

Mușchii coborâtori mandibulari sunt reprezentați de milohiodian, geniohioidian și digastric.

In repaus, mușchii se află într-o ușoară contracție tonică, menită să combată atracția gravitațională care ar coborî mandibula.
Muşchii au acceași origine embrionară, au rolul de la mobiliza articulația temporo-mandibulară și sunt străbătuți de aceleași vase și aceiași nervi.

Scopul lor este unul clar definit, de a mobiliza mandibula în vederea triturării alimentelor odată ajunse în cavitatea orală.
Fasciculele mușchilor au dispoziții orizontale, verticale sau oblice. Acestea formează un adevărat sistem de ancorare a mandibulei.
In urma contracțiilor, a întinderilor și a relaxărilor musculare obținem mișcări de închidere, deschidere sau lateralitate spre dreapta sau stânga.

Tipuri de masticatori

Fiecare persoană este caracterizată de o anume dispunere a dinților pe arcade și de forțe muculare diferite, ce imprimă un tipar al masticației.

Avem astfel 3 categorii:

• Tipul tocător: este pacientul care utilizează mișcări ample, verticale, în timpul masticației. Dinții prezintă cuspizi accentuați și fose adânci, fără urme de uzură
  • Tipul frecător: pacientul prezintă o masticație de tip orizontal, cu mișcări predominant laterale. Dinții sunt abrazați, tociți, prezintă un relief aproape neted. Acest tip de masticație este nefavorabil deoarece produce uzura dinților, care în timp fie vor deveni sensibili prin expunerea canaliculelor dentinare, fie vor realiza o masticație ineficientă, ducând la probleme la nivelul întregului sistem digestiv.
  • Tipul mixt: este situația ideală și cea care se întâlnește la majoritatea pacienților.
Patologii cu origini la nivel muscular

Nu întotdeauna mușchii se află într-o stare optimă de funcționare.

Uneori, fie datorită unor anomalii de dezvoltare, fie inflamațiilor sau infecțiilor propagate la acest nivel, fibrele musculare suferă, procesele funcţionale vor fi perturbate și în unele cazuri pot să apară și dureri.
De remarcat este că stressul și obiceiurile vicioase pot să producă reale pagube la nivel muscular.
Cele mai întâlnite afecțiuni sunt următoarele:

• Trismusul: musculatura se contractă involuntar, datorită unor spasme. Aceasta duce la incapacitatea deschiderii în întregime a gurii și la dureri ce pot iradia la nivelul întregului segment cefalic.
  • Durerea musculară din bruxism: bruxismul reprezintă mișcarea de frecare a dinților între ei, mai ales pe timpul nopții. Fibrele musculare sunt suprasolicitate și apare oboseala musculară. Intreg sistemul masicator este afectat, inclusiv articulația temporo-mandibulară.
  • Hipertrofia musculară: reprezintă creștrerea în volum a unui mușchi. Dacă este unilaterală, poziția gurii va fi deviată. De cele mai multe ori nu este însoțită de durere.
  • Miozita: reprezintă inflamația fibrelor musculare. In formele cronice, țesutul muscular este înlocuit treptat de unul fibros, imobil, incapabil să susțină mișcările mandibulei și astfel apare atrofia musculară.

Există situații particulare în care de la obturații debordante, incorect modelate sau insuficient finisate să apară în timp durerea musculară.

In caz de simptomatologie dureroasă, fie ea difuză, localizată, asociată sau nu cu unele activități, pacientul trebuie să se prezinte la medicul stomatolog pentru un consult de specialitate.

Neidentificate la timp, suferințele musculare produc modificări iremediabile la nivel articular, migrene și stări de iritabilitate.