Hormonii și sănătatea dentară

Creșterile hormonale vă pot face mai vulnerabil la bolile gingivale. Iată de ce mai mulți hormoni de sex feminin (estrogen și progesteron) determină aportul unui volum mai mare de sânge către gingii, ceea ce le determină să devină mai sensibile și să reacționeze mult mai rapid la factorii iritativi.

Acest lucru poate determina ca gingiile să se edematieze, sa se inflameze, să se umfle și să sângereze.

Dacă este lăsată netratată, inflamația continuă la nivelul gingiilor poate duce, de asemenea, la pierderea osoasă în jurul dinților și eventuala pierdere a acestora.

Creșterile hormonale fac parte din viața oricărei femei, însă boala gingivală nu, iar aceasta poate fi stopată. Începeți să acordați o atenție suplimentară și să aveți grijă de sănătatea dumneavoastră orală, mai ales în aceste cinci perioade din viață:

Pubertatea – în această perioadă estrogenul și progesteronul sunt în cantități crescute, de aceea, gingiile pot fi inflamate, roșii și pot prezenta sângerări. Este important să periem dinții neapărat de 2 ori pe zi și să îndepărtăm o cantitate cât mai mare de placă dentară.

Perioada ciclului menstrual – Este posibil să nu observați nicio modificare a cavității orale în zilele anterioare perioadei. Simptomele specifice bolii gingivale ar trebui să se diminueze după ce perioada menstruală se oprește – dar dacă nu, atunci sângerarea crescută a gingiilor dumneavostră semnalează altceva.
În această situație, discutați cu medicul dumneavostră stomatolog pentru a vă realiza un control și a descoperi cauza sângerărilor gingivale.

Utilizarea pilulelor contraceptive – Femeile care iau anumite contraceptive orale ce conțin progesteron ar putea experimenta țesuturile gingivale inflamate din cauza reacției exagerate a organismului la toxinele produse de placă dentară. Cele mai profunde modificări ale gingiilor se observă în primele luni după începerea pilulelor anticonceptive. Însă, în ultima perioadă, pilulele anticonceptionale apărute au concentrații mai mici de hormoni, ceea ce diminuează răspunsul inflamator al gingiilor la placa dentară.

Este important să-i comunicați medicului dumneavoastră dentist dacă luați contraceptive orale. Anumite medicamente, cum ar fi antibioticele, pe care le poate prescrie medicul dentist, pot reduce eficacitatea contraceptivelor orale.
Spuneți întotdeauna, medicului dumneavoastră dentist, numele și dozele tuturor medicamentelor pe care le luați. Acesta trebuie să știe aceste informații atunci când vă planifică planul de tratament.

Sarcina – Nivelurile hormonale se schimbă considerabil în timpul sarcinii. Un nivel crescut de progesteron, în special, vă poate crește susceptibilitatea la placa bacteriană cauzând gingivită, care se observă cel mai mult în a doua până la a opta lună de sarcină.

Această afecțiune se numește gingivită de sarcină unde gingiile se edemațiază și sângerează ușor.

Medicul stomatolog ar putea recomanda igienizări profesionale mai frecvente pe parcursul celui de-al doilea sau începutul celui de-al treilea trimestru pentru a ajuta la reducerea șanselor de a dezvolta gingivită.

Menopauza – Numeroase modificări orale pot apărea ca urmare a vârstei înaintate, a medicamentelor luate pentru combaterea bolilor și a modificărilor hormonale datorate menopauzei.

Aceste modificări orale pot include gustul alterat, o senzație de arsură în gură și o sensibilitate mai mare la alimente și băuturi calde și reci și scăderea fluxului salivar care poate duce la xerostomie.