Gingivo-stomatita ulcero-necrotică

Gingivita este o afecțiune care se soldează cu grade diferite de inflamații ale gingiilor, principalul factor incriminat fiind acumulările de placă bacteriană.

Gingiile sunt structuri menite să protejeze şi să mențină dinții în alveolele dentare.

Acestea reacționează prin inflamație dacă gradientul de placă bacteriană depăşeşte capacitatea de apărare a structurilor orale.

Placa bacteriană este un depozit moale bacterian ce începe să se depună încă din primele ore ce urmează periajului dentar. Concentrația sa maximă apare după 20 de zile.

De fiecare dată, după igienizarea cavității orale, placa bacteriană este dezintegrată dar în lipsa unui periaj riguros şi a utilizării mijloacelor adjuvante, aceasta se regenerează.

Factori locali care predispun la iritația gingiei:
  • Obturațiile necorespunzătoare ce nu refac punctele de contact: cariile proximale, adică a suprafețelelor laterale ale dintilor sunt mai greu de obturat prin prisma faptului că trebuie să refacă continuitatea cu dinții vecini.
    Spațiul dintre doi dinți vecini este ocupat de porțiunea liberă a gingiei, numită papilă.
    Aceasta umple spațiile dintre dinți, dând un aspect sănătos arcadei dentare.
    Prin obturații care au margini care pot leza gingia sau, celalaltă situație, dacă obturațiile sunt subdimensionate şi alimentele impactează şi rănesc gingia, prin traumatisme repetate, aceasta reacționează prin inflamație.
  • Tartrul – reprezintă depozitele mineralizate de la nivelul suprafețelor dentare, ce pot fi sporite de un pH alcalin sau de obiceiuri nesănătoase precum fumatul.
    Acest strat este lipsit de încărcătură bacteriană, dar prin consistența sa dură şi prin situarea la nivelul coletelor dentare, în proximitatea gingiei, poate să constituie factor iritant ce duce la inflamația şi retracția gingiei.
  • Lucrări protetice incorect adaptate – piesele protetice ce intră în contact cu gingia sau care prezintă agregare subgingivală constituie spini iritativi în cazul în care nu au marginile corect adaptate.

Gingivo-stomatita ulceronecrotică este o afectare severă a gingiei care interesează în special tinerii şi adolescenții.

Factorul determinant este reprezentat de prezența plăcii bacteriene. In această patologie agresivă, bacteriile îşi schimbă componența, fiind dominate de specii puternic invazive, ce produc distrugeri masive în timp relativ scurt.

Simptome

In cazul gingivo-stomatitei ulceronecrotice pacientul relatează următoarele:

• Durere – este intensă, puternică şi apare atât spontan cât şi la atingerea acesteia de către alimente. Dintre alimente, cele calde sau condimentate produc durerea cea mai pregnantă. De asemenea, igiena nu se desfăşoară în parametri normali datorită durerii care incapacitează parțial pacientul.
  • Gingia sângerează abundent, la cele mai mici atingeri, în cursul masticației şi la periajul dentar.
  • Este prezentă inflamația severă, mucoasele acoperitoare sunt roşii, întinse şi pe alocuri se găsesc şi depozite albe, fibrinoase.
  • Pacientul resimte un gust metalic.

Starea generală este alterată, se decelează şi ganglioni latero-cervicali prin palpare, pacientul este astenic, cu un tonus scăzut şi nu prezintă nici poftă de mâncare.

In aceste situații, trebuie instituit tratament atât printr-un protocol strict de igienă realizat de către medicul stomatolog şi completat de către pacient acasă dar şi medicamentos, țintit împotriva bacteriilor ce distrug țesutul gingival.

Prin lipsa instituirii tratamentului, patologia poate evolua către țesututile de susținere ale dintelui, adică spre ligamente şi os alveolar. O consecință dureroasă pentru pacient este dată de apariția mobilității dentare şi a riscului de avulsie a dinților implicați.

phone22 Programari la telefoanele: